5 tips som gjør deg til superbruker i Microsoft Teams

Her får du fem enkle tips som gjør at du blir en langt mer effektiv Teams-bruker, samt tips om når det er best å bruke dem.

Publisert 07/01/2020

Hogne Bø Pettersen er iSi sin Teams-ekspert, og det er han du skal kontakte for opplæring i bruk av Teams,samt veiledning for hvordan du innfører Teams i din organisasjon. Her får du fem kjappe tips som gjør det enklere å jobbe effektivt i Teams.

1. Lagre meldinger til senere

Det kan fort bli mange meldinger i strømmen på Teams, og av og til har du ikke tid til å følge opp meldinger der og da. For å forhindre at de forsvinner for deg blant alle andre meldinger kan du bokmerke dem og lagre dem til senere.

Dette gjør du ved å holde musepekeren over meldingen. Du får da opp en rad med emojis. Bak disse har du tre prikker som du kan klikke på. Du får da opp en liste over valg. Et av disse er Lagre denne meldingen:

Lagre denne meldingen i Teams

For å finne igjen lagrede meldinger, klikker du på profilbildet ditt og velger Lagret:

Lagret under profilbildet

Alle lagrede meldinger vil nå listes opp ute til venstre. Når du klikker på den vil du tas til den kanalen, og akkurat den meldingen. Du vil også se meldingene som ble skrevet både før og etter, slik at du har kontekst.

2. Marker melding som ulest

Dersom du holder på å lese deg gjennom nyhetsstrømmen på en kanal kan det hende du må forlate kanalen før du er ferdig. Dette tipset viser deg hvordan du kan merke hvor du stoppet sist, selv om det blir postet mange andre meldinger etterpå.

Hold musepekeren over meldingen. Du får da opp en rad med emojis. Bak disse har du tre prikker som du kan klikke på. Du får da opp en liste over valg. Et av disse er Marker som ulest:

Marker som ulest

Når du klikker på dette vil meldingen markeres som ulest ved at du ser en melding over den som sier Sist lest. Dette betyr at neste gang du klikker deg inn på denne kanalen kan du scrolle deg til denne meldingen. Da vet du at det var der du var sist du leste nyhetsstrømmen i denne kanalen. Kanalnavnet vil også være uthevet i kanallisten ute til venstre.

3. Ikke forstyrr

Dersom du ikke ønsker å bli plaget med sprett-opp-vinduer, lyder og meldinger fra Teams kan du sette deg selv i et modus kalt Ikke forstyrr. Dette gjør du ved å klikke på profilbildet ditt, velge Tilgjengelig og så sette status til Ikke forstyrr:

Ikke forstyrr

Du vil da set et rødt ikon (et innkjøring forbudt-skilt) på profilbildet ditt, samt over ikonet til Teams i Windows.

Når du vil være tilgjengelig igjen går du bare tilbake dit og endrer status.

4. Chat med noen uten å gå til chat-en

Dersom du skal chatte direkte med noen går du gjerne til chat-menyen ute til venstre, finner personen du skal chatte med (bare begynn å skrive navnet til vedkommende), klikker på henne og starter å chatte. Men du kan også chatte direkte med en person uten å måtte forlate det du holder på med i Teams.

Gå til søke- og kommandofeltet øverst i Teams, skriv @ og søk så opp navnet på personen du vil sende en chatmelding til:

Kontaktnavn

Klikk på navnet. Du vil da få opp dette i søke- og kommandofeltet:

Melding

Skriv meldingen og trykk linjeskift. Nå vil det sendes en chatmelding direkte til denne personen, uten at du må forlate det du holder på med.

5. Lik en melding

Fortell kollegaen din at du setter pris på det hun delte med deg, meldingen hun skrev eller arbeidet hun gjør. Dette gjør du ved å holde musepekeren over meldingen. Du får da en liste med emojis:

Emojis i Teams

Klikk på den emojien som du synes passer til meldingen. Dersom du likte meldingen kan du for eksempel klikke på tommel opp.Den vil da vises bak meldingen:

Liker

Tallet bak emojien vil øke for hver person som klikker på den.