skygge

1. Linjeskift i celler

Frustrert over at en langt tekst gjør at alle cellene dine flytter seg konstant til høyre, og forsvinner ut av syne? Dette fikser du enkelt:

Skriv til du føler for å få linjeskift. Hold deretter nede ALT-tasten på tastaturet mens du klikker på linjeskift. 

Du kan også sette opp regnearket slik at det alltid  blir laget linjeskift når du har nådd kanten av cellen du er i. Dette gjør du ved å stå i menyvalget Hjem og så klikke på Bryt tekst:

Bryt tekst

 

Linjeskiftene vil tilpasse seg dersom du endrer størrelsen på cellen i etterkant. 

 

2. Ctrl + Shift for å velge

Er du blant dem som velger mange celler og kolonner på en gang ved å dra og klikke med musen? Denne metoden er mye enklere:

  1. Klikk i den første cellen du vil velge
     
  2. Hold nede Ctrl-tasten og Shift-tasten (det er den med den tjukke pilen over Ctrl-tasten) samtidig
     
  3. Trykk deretter på nedover-pil på tastaturet for å markere all data fra og med denne cellen og nedover. Dersom du vil velge all data over trykker du på oppover-pil. Om du vil ha til venstre eller høyre bruker du de riktige piltastene for dette. 

    Dersom du kombinerer flere av disse kan du velge større områder av regnearket

    Dersom du også trykker på End-tasten mens du holder nede Ctrl + Shift vil du markere alt fra øverste venstre hjørnet i regnearket, til det nederste høyre hjørnet

 

3. Flash fill

Denne er utrolig smart! Her har vi et veldig typisk eksempel på noe du kan komme ut for i Excel:

Navneliste

 

I kolonnen Name skal man fylle inn hele navnet, i riktig rekkefølge. Mange vil nok begynne å gjøre dette manuelt. Men det er en mye smartere måte å gjøre dette på:

  1. Skriv inn det første navnet slik du vil ha det:
    Name

     
  2. Begynn deretter å skrive navnet i feltet under. Excel vil nå foreslå automatisk utfylling av alle de andre også:
    Autoutfylling av navn

     
  3. Klikk linjeskift på tastaturet. Vips, nå er alle navnene automatisk utfylt:
    Utfylte navn

Dette kan du gjøre i svært mange andre eksempler også. Bare prøv deg fram. Dette er en glimrende funksjon.

 

4. Fyll ut mange celler, men skriv kun i en

Av og til er du oppe i situasjoner hvor du må ha samme data i en rekke ulike celler spredt rundt i regnearket. I stedet for å møtte skrive inn den samme tingen en rekke ganger kan du heller gjøre det slik:

  1. Hold nede CTRL-tasten på tastaturet mens du klikker på alle cellene du ønsker å fylle inn:
    Markere flere celler

     
  2. Skriv verdien inn i den cellen du markerte til slutt:
    Hogne

     
  3. Hold inne CTRL-testen på tastaturet og trykk på linjeskift
     
  4. Nå vil alle de markerte feltene få denne verdien:
    Mange Hogne
     

5. Skjule et regneark

Ofte blir Excel-filen din fylt opp av mange regneark. Dette kan gjøre det tungvint å navigere rundt i dem. Det kan også hende at du har et ark som du ikke behøver å jobbe i, men som har data du bruker i noen av de andre arkene i filen. Da kan du skjule dette regnearket. Merk at regnearket blir ikke slettet, det blir bare skjult, slik at all data som ligger i det er tilgjengelig i formler og celler. 

  1. Her har vi tre ark:
    Tre regneark

     
  2. Jeg ønsker å skjule Andres ark. Da høyreklikker jeg på det og velger Skjul:
    Skjul

     
  3. Nå er arket skjult:
    Skjult regneark

     
  4. For å få fram arket igjen høyreklikker du bare på et av de andre, velger Vis... og velger navnet på arket i listen som kommer opp

 

iSi AS

Strandgata 6, 6300 Åndalsnes
E-post:post@isi.no
Telefon: +47 411 43 020
Org. nr.: 987356731

Vår personvernerklæring